Clujeni cer măsuri pentru reducerea zgomotului produs de avioane: „Dimineața la ora 5, tot cartierul se trezește!”
Consilierii județeni clujeni, alături de președintele Consiliului Județean Cluj, Alin Tișe, au dezbătut îndelung, în cadrul unei ședințe recente, una dintre cele mai supărătoare probleme semnalate de locuitorii orașului: zgomotul produs de avioane, în special resimțit în cartierele Gheorgheni, Sopor, Între Lacuri și Mărăști.
Potrivit consilierilor, tot mai mulți clujeni se plâng de intensitatea zgomotului provocat de aeronavele care decolează și aterizează de pe Aeroportul Internațional „Avram Iancu” Cluj, începând chiar cu primele ore ale dimineții.
Zgomotul e real, dar schimbarea rutelor e complicată
Directorul tehnic al aeroportului, Ana Maria Crețu, a explicat că modificarea culoarelor de zbor nu depinde exclusiv de conducerea aeroportului, fiind un proces reglementat la nivel național și internațional.
Consilierul județean PSD, Laura Elena Pop, avocat, a luat atitudine și a atras atenția asupra disconfortului resimțit în zonele afectate: „Zgomotul este din ce în ce mai puternic, mai ales la primele ore ale dimineții. În planul de acțiune al aeroportului am văzut că v-ați propus reducerea numărului de persoane expuse la niveluri ridicate ale indicatorului de zgomot. Dar ce înseamnă, concret, acest lucru? Care sunt măsurile? În cartierul Gheorgheni, mai ales în zona de case, zgomotul este extrem de ridicat. Nu se respectă nicio valoare impusă de normele legale.”
Aceasta a solicitat un plan detaliat privind reducerea poluării fonice și a menționat că în alte țări europene civilizate avioanele evită zborurile deasupra zonelor dens locuite: „Veniți dimineața, în zona străzilor Artelor, Actorului, deasupra Consiliului Județean. La ora 5, toată lumea se trezește din cauza zgomotului.”
Consilierul județean Alexandru Curea, liderul de grup al AUR, a ridicat mai multe întrebări tehnice pentru reprezentanta aeroportului: „Cunoașteți care este nivelul de decibeli al unui motor de aeronavă normală? Nu vorbim de avioane supersonice. 130-150 de decibeli? La decolare sau aterizare este mai mult decât în zbor?”
Ana Maria Crețu a răspuns că fiecare aeronavă are un certificat de zgomot și că nivelul este diferit în funcție de modelul și tipul aeronavei. Curea a subliniat că există soluții, iar companiile ar trebui să investească în avioane mai silențioase: „Fiecare companie poate să implementeze motoare cu un zgomot mai redus. Nu cred că în Viena, Frankfurt sau Madrid companiile refuză să zboare pentru că se impun reguli. Nu. Ori își modifică motoarele, ori plătesc.”
Autoritățile cer, companiile refuză, cetățenii suportă
În lipsa unui cadru legal care să oblige companiile aeriene să își modifice traseele sau să investească în aeronave mai silențioase, autoritățile locale rămân cu posibilități limitate de intervenție. Cu toate acestea, presiunea publică crește, iar tema zgomotului devine tot mai frecventă în dezbaterile administrative.
Este clar că problema există și afectează calitatea vieții clujenilor, însă soluțiile depind de cooperarea între mai multe instituții și, mai ales, de disponibilitatea operatorilor aerieni de a pune pe primul loc interesul comunității.






