Experiență pozitivă într-un spital de stat din Cluj: Oana Luțai demonstrează că „se poate și în România”
Oana Luțai, o tânără antreprenoare din Cluj-Napoca, a relatat recent o experiență neașteptat de plăcută în sistemul medical public, arătând că spitalele de stat pot funcționa eficient și civilizat atunci când există organizare și respect față de pacienți.
După ani la rând în care și-a efectuat controalele medicale în clinici private, Oana a decis să testeze serviciile oferite de un spital de stat. Motivația sa a fost una simplă: să vadă cât de accesibil este sistemul pentru un contribuabil obișnuit și cât de ușor se pot realiza controalele medicale de rutină.
„După ani de zile în care toate controalele anuale le-am făcut în sistemul privat, anul acesta am decis să-mi fac curaj și să văd cât de accesibile și eficiente pot fi controalele de rutină într-un spital de stat”, a explicat Oana Luțai.
Antreprenoarea recunoaște că a pornit cu o doză de scepticism, bazată pe experiențele mai vechi din sistemul public: „Experiențele mele anterioare în sistemul public, din păcate, nu au fost cele mai fericite — cozi interminabile, ore de așteptare și multă frustrare. Așa că, de-a lungul anilor, am preferat să plătesc pentru confortul și predictibilitatea pe care mediul privat le oferea.”
Totuși, dorind să vadă cât de mult s-au schimbat lucrurile, Oana a decis să facă ceea ce numește „un mic experiment civic”.
„Am mers la un spital din Cluj, aproape de biroul meu, ca să cer informații și să încep demersurile”, povestește tânăra.
Prima impresie a fost una neașteptată: „Încă de la intrare, atmosfera era calmă, organizată, profesionistă. Două doamne — nu știu dacă erau medici sau personal auxiliar — vorbeau cu pacienții și îi direcționau cu răbdare.”
La ghișeu, a fost întâmpinată de o angajată care i-a oferit toate informațiile de care avea nevoie: „Doamna care m-a întâmpinat m-a ascultat cu atenție, mi-a oferit informații clare și precise și mi-a înmânat bilețele (da, aveau biletele pregătite pentru fiecare specializare) cu datele de contact și specializările medicale. Mi-a recomandat să-mi fac programarea online, direct pe site-ul spitalului.”
A urmat procesul de programare, care, potrivit Oanei, a fost rapid și simplu: „Am intrat pe site. Programarea a durat 20 de secunde. Am selectat modalitățile de notificare (e-mail și SMS). Imediat am primit confirmarea înregistrării, iar după 25 de minute — da, 25 de minute, nu zile — am primit confirmarea oficială a programării, însoțită de toate detaliile necesare: documente, adresă, indicații.”
„Am rămas, sincer, impresionată. Nu doar de rapiditate, ci de normalitatea întregului proces. Am ieșit pe hol și m-am uitat de două ori în jur să mă asigur că sunt, într-adevăr, în România”, spune, zâmbind, antreprenoarea clujeană.
„Se poate și în România”
Oana Luțai urmează să meargă la consultația propriu-zisă la începutul lunii viitoare, însă, până acum, concluzia sa este una clară și optimistă: „Se poate și în România. Se poate ca un spital public să funcționeze digital, eficient și respectuos. Se poate să simți că sistemul medical public este, de fapt, în slujba cetățeanului. Și se poate să construim încredere, pas cu pas, acolo unde mulți au încetat să mai creadă.”
Tânăra antreprenoare a ținut, de asemenea, să transmită un mesaj de recunoștință: „Felicitări Spitalul Clinic Municipal Cluj-Napoca!”
Povestea Oanei Luțai reprezintă un exemplu pozitiv și un semnal că modernizarea sistemului medical public din România este posibilă, atunci când administrația și personalul medical pun accent pe respect, digitalizare și comunicare cu pacientul.
Experiența sa demonstrează că schimbarea începe cu pași mici, dar concreți — acolo unde profesionalismul și normalitatea devin regulă, nu excepție.







