Alexandra Oană, despre PUZ Carbochim: Nu vedem cum ar putea funcționa un obiectiv care va genera extrem de mult trafic auto, în absența culoarului de mobilitate nord Gară – Podul IRA
Azi a avut loc dezbaterea publică a Planului Urbanistic Zonal de restructurare Urbană a platformei Carbochim, un proiect necesar orașului dar, care, în forma actuală, riscă să facă mult rău, pe termen mediu și lung.
Reprezentanții USR prezenți la dezbatere au atras atenția asupra neajunsurilor generate de lipsa de viziune și mai ales acțiune a autorităților, cum ar fi spațiile verzi insuficiente sau lipsa infrastructurii și au propus soluții pentru remedierea acestora.
„În loc ca acest proiect să vină cu un total de 4.1 hectare de spații verzi pe sol așa cât cere PUG, respectiv 30%, avem doar 2.1 ha, adică 15.54%. Asta înseamnă cât 4 parcuri, cât 14 Iulie, sau un pic mai mult decât suprafața a două terenuri de fotbal la dimensiunile recomandate de UEFA.
Peste 20 de ani, zonele de case adiacente din nord și sud, precum și zonele industriale se vor transforma în zone cu densitate mare, cu blocuri de cel puțin 6 etaje și este imposibil să apară o nouă zonă verde atât de întinsă precum cea pe care o prezintă suprafața proiectului actual și pe care o sacrificăm cu acest proiect. Vreau să fie foarte clar – avem în față ultima șansă de a avea un spațiu verde unitar atât de extins în această zonă a orașului.” a declarat George Trif, vicepreședinte USR Cluj.
În schimbul celor aproape 2 ha suplimentare la care are orașul dreptul, în temeiul PUG-ului, se prezintă drept investiții de utilitate publică trei poduri, dintre care două strict pietonale care sunt necesare în primul rând pentru viabilizarea investiției, și nu au impact dincolo de parcelele în discuție. Fără această investiție, aceste accese nu ar fi necesare în oraș. Astfel, ce se prezintă a fi un compromis, e, de fapt, complet în favoarea beneficiarului.
„Zona de nord va fi, cu siguranță, una dintre cele mai dinamice zone ale Clujului în următorul deceniu[..] Nu putem să repetăm greșelile care ne fac să stăm acum cu orele în trafic în zone în care s-a construit fără a se asigura infrastructura rutieră întâi și nu vedem cum ar putea funcționa un obiectiv care va genera extrem de mult trafic auto, în absența culoarului de mobilitate nord care să absoarbă acest trafic și să asigure conectivitatea dincolo de punctele de acces din imediata proximitate a mall-ului. Avem deja un precedent în alte zone ale orașului, precum Borhanci, unde s-a luat decizia de a temporiza construcțiile în concordanță cu dezvoltarea infrastructurii.” a declarat Alexandra Oană, lidera consilierilor locali USR Cluj-Napoca.
Șansa Clujul e că suntem abia la începutul perioadei de transformare a zonei de nord și putem să acționăm astfel încât să nu luăm decizii acum pe care le vom regreta peste câțiva ani și de aceea consilierii locali USR au suținut că dezvoltarea acesteia trebuie să țină seama de principii sănătoase de planificare, precum:
– Prioritizarea unei viziuni de ansamblu, apoi focus pe proiecte punctuale
– Prioritizarea infrastructurii critice, apoi construirea
– Alinierea proiectelor din această zonă cu obiective strategice deja asumate de municipalitate, precum: culoarul verde albastru pe Someș sau neutralitatea climatică.
Punctual, propunerile de îmbunătățire ale acestui proiect sunt:
– Creșterea procentului de spații verzi
– Aplicarea, cât mai repede, a master planulului culoarului de mobilitate verde-albastru de-a lungul Someșului prin PUZ pentru a asigura corelarea celor două proiecte
– Implementarea rapidă a culoarului de mobilitate nord Pod-Oașului-Răsăritului-Ira.
În condițiile în care orașele noastre se transformă vara în insule de căldură și datele prezente arată că această tendință se va agrava în viitor, fiecare metru pătrat de spațiu verde contează. Nu e cazul să abuzăm drepturile generațiilor viitoare, sacrificând procentul de spații verzi, prevăzut de PUG.
Acest proiect se pregătește să absoarbă și să genereze un volum record de trafic auto, și este de notorietate că lipsa planificării urbane e la originea celor mai multor probleme cu care se confruntă azi clujenii, începând cu problemele de trafic, locuire sau calitatea vieții în cartiere în care întâi s-a construit și abia apoi s-a pus problema infrastructurii publice esențiale. USR consideră că administrația trebuie să asigure toate condițiile pentru ca investițiile private să aibă succes, iar accesul ușor al cetățenilor la infrastructură trebuie să fie pe primul plan.